Résidence château Cazalères

Wandeltochten omgeving Daumazan

balade.JPG (29746 octets)In de direkte omgeving van Daumazan zijn door de P.A.R.V.A.L diverse wandeltochten uitgezet. Door de bank genomen zijn dit éénvoudige gezins wandeltochten door het heuvellandschap van het gebied tussen de riviertjes d'arize en de Lèze. De paden zijn gemarkeerd door gele strepen op bomen en palen. De diverse wandeltochten zijn door de regionale office du toerismes gebundeld in het boekje "On se balade en Arize  / Lèze" Het boekje is te verkrijgen bij office du toerisme du Mas d'Azil , bij office du toerisme du Carla Bayle of natuurlijk bij de receptie van Château Cazalères. Onderstaand hebben we vast 3 tochten uit het boekje geplaatst.

Daumazan - Lassere
Duur: +/- 2 uur  - 6 km
Hoogte verschil: 100 m
Start:  voor Château Cazalères.

Vanaf het château gaat uw richting loods - rechts af - helemaal naar beneden - U verlaat het park via het fiets paadje ten hoogte van huis 138 - rechts af - bij Y splitsing links - na +/- 300 rechts het bospad op  volgt vervolgens de horizontale gele strepen op de bomen. Na +/- 1 km door het bos en smalle paadjes passeert  U aan de rechterkant de boerderij "Laserre". Vervolgens doorkruist U een klein eiken bosje om uit te komen op een bergkam. Links af en geniet van het fantastische uitzicht. Na 500 m verlaat u de bergkam door links af te slaan via een verdiept liggend paadje om vervolgens uit te komen op een geasfalteerd weggetje, welke U volgt tot het punt waar u het bos in ging. Vervolgens de weg terug via dezelfde weg.

plan2.gif (174055 octets)

Grote ronde Daumazan - Campagne
Duur: +/- 4,5 uur
Hoogte verschil: 120 m
Start:  voor Château Cazalères.

Vanaf het château gaat uw richting receptie- recht door tot Y splitsing - rechts Af - helemaal naar de boerderij " Les borde Cremade" - over het erf ( tussen woonhuis en schuren) oversteken. - Pad links naar boven- Links aanhouden - Over heuvel naar beneden - U komt nu op een overharde weg met links een appel boomgaard. Recht door langs ( links appel boer) na +/- 1,2 km  de heuvel op. Op het moment dat de onverharde weg overgaat in een asfald weg slaat u rechts af. Via een landelijk weggetje gaat de weg langszaam omhoog en over in een bospaadje. Boven aangekomen vlak voordat u een asfald weg kruist ziet U links een hele oude begraafplaats. Zoals gezegd asfald weg oversteken 5 meter naar rechts en vervolgens links de onverharde weg naar beneden. Na 250 m als de onverharde weg een scherpe bocht naar rechts maakt, vervolgt U uw weg rechtdoor het bos in. Na +/- 700 meter een Y splitsing met houten richting aanwijzers. Rechts aanhouden. Langs de weilanden van boerderij  "Bacou" daalt het pad nu weer fors. Over een brede grepel. na +/- 50 meter rechts aanhouden. Het pad wordt weer iets beter.Blijf de gele strepen volgen. Via de bergkam ( zoals hierboven al beschreven bij Daumazan- Lassere) Geniet van het uitzicht. Langs boerderij "Lasserre" door  het weiland en vervolgens weer het bos in afdaalend naar Daumazan.Op een asfald weg aangekomen gaat U links af na 300 meter Y splitsing rechts. Na +/- 500 meter via het fiets paadje links het park "château Cazalères" weer op, richting château.

plan1.gif (167645 octets)

Grote ronde Daumazan - Castex - Le Barraca
Duur: +/- 2,5 uur          10 km
Hoogte verschil: 130 m
Start:  voor Château Cazalères.

Vanaf het château gaat uw richting receptie- recht door naar beneden richting Daumazan. 1e straat links.In het dorp net voor overdekte markt hal rechts. Rechts door smal straatje. Bij de bezinestation over de brug van de arize. Aan overzijde direkt links. Rivier volgen en na +/- 250 m over het kleine bruggetje, rechts onverharde weg op richting Castex. De onverharde weg gaat geleidelijk over in een smal hellende paadje. Vergeet niet halverwege om tekijken dan kunt U Résidence château cazalères in de verte zien liggen. ( In het midden van onderstaande foto)

Midden van de foto: Résidence château Cazaleres

Na +/- 2,5 km  bereikt U Castex. Laat de kerk rechts van U liggen. Volg de geasfalteerde weg en bij Y splitsing gaat U links. De weg loopt hier naar beneden. Na +/- 500 m als de weg weer licht begint te stijgen in de bocht gaat u ,bij een groot ijzerhek, rechts af  het weiland in. ( niet vergeten het hek te sluiten) U volgt vervolgens weer de gele ( soms in combinatie met blauw en oranje) strepen op bomen en palen. De weg zal U geleidelijk afdalend richting "Barraca" voeren door een groot dennebos. Als U weer op de geasfalteerde weg komt gaat U links riching Daumazan. U passeerd het gehucht "Barraca" ( Links aanhouden) en volgt de rivier de Arize. Om uiteindelijk via de de brug in Daumazan weer de weg terug te volgen naar het Château.