Verschillende oude verhalen en legenden gaan over de heilige graal. De oudste sage is rond
1190 op schrift gesteld, door Chrétien de Troyes. Het bekendste is het verhaal van
Parsival (Perceval). De graal is een schotel of kelk, die gebruikt zou zijn tijdens het
Laatste Avondmaal. Aan de graal zou ook nog bloed van Christus kleven, dat opgevangen is
bij de kruisiging. Jozef van Arimatea zou de eerste bezitter van deze graal geweest zijn.
De oude verhalen en legenden zijn zelfs misbruikt voor politieke propaganda doeleinden.
Een in Egypte levende bevolkingsgroep, die een gnostisch geloof beleed zou zijn gevlucht
naar Armenië en van daaruit later gedeporteerd zijn naar Bulgarije. Via Bosnië is hun
levensovertuiging verspreid over Zuid-Europa en vond vooral in Zuid- Frankrijk een
vruchtbare bodem. Deze vredelievende gelovigen, die hun leven wilden beëindigen, met een
bijna drempelloze overgang naar het goddelijke, zouden de Katharen zijn. Wanneer de
geschetste gang van zaken juist is, hebben Katholieken en Katharen een gezamenlijke
oorsprong en is dus geen van beiden uit de ander voortgekomen.
Te vuur en te zwaard zijn de Katharen bestreden door het Katholicisme van die dagen,
vooral door de Dominicaner orde, die de inquisitie instelde. Kruistochten zijn er
ondernomen (waaraan ook Hollanders en Friezen deelnamen), om deze afvalligen tot de orde
te roepen. In Béziers, Minerve (waar voor het eerst een brandstapel werd opgericht), Albi
en bij Montségur hebben zich massale slachtingen afgespeeld, waarbij zowel Katharen als
andere Christenen zijn gevallen en vermoord. Het laatste strijdtoneel werd beëindigd aan
de voet van de berg bij Montségur, met het levend verbranden van tweehonderd-twintig
Katharen, die hun geloof niet wilden afzweren.
Uit de burcht van Montségur zouden tijdens het beleg drie Katharen zijn ontsnapt. Deze
drie hadden de heilige graal bij zich. Zij hebben zich schuil gehouden in een grot.
Men veronderstelt dat de uit de belegerde Montségur gevluchte Katharen niet de Graal bij
zich hadden, maar een Occitaans exemplaar van het Nieuwe Testament. De ontsnapping op zich
wordt als een historisch vaststaand feit beschouwd.
Heden wordt er nog naar de graal gezocht, alhoewel men er algemeen van uitgaat dat de
graal een abstract begrip is (of een legende) en dat er nooit een tastbare kelk is
geweest.
|