Résidence château Cazalères

CANAL DU MIDI 2


Door Klaas van Zijp


Logistiek gezien is vervoer over water in het algemeen goedkoop. Niet alles is bereikbaar over water. Daar waar geen verbindingen zijn, kun je ze maken, die vaardigheid zijn Hollanders al eeuwen lang meester. Ook de Fransen proberen op dat gebied hun steentje bij te dragen en één van de meest spectaculaire ondernemingen is het Suezkanaal geweest, gegraven onder leiding van Ferdinand de Lesseps (1805-1894). Het Suezkanaal is geopend in 1869. In Frankrijk is het niet altijd even gemakkelijk om een verbinding over water tot stand te brengen, vanwege de vaak grote hoogteverschillen. Er zijn dan ook soms constructies tot stand gekomen waarvoor men oprechte bewondering kan hebben. Het kostenaspect verandert dan wel en of bij deze waterwegen het transport nog wel zo goedkoop is, is zeer de vraag.

De Franse kanalen hebben voor inwoners van het waterrijke Nederland meestal het uiterlijk van een flinke sloot. Inderdaad zijn grote delen van de kanalen smal en de sluizen daarin vaak overeenkomstig kort. Op deze Franse wateren varen dan ook passende schepen. Wij noemen zo’n boot “spits” en de Fransen “péniche”. De vervoerscapaciteit van deze boten is geringer dan van de Hollandse binnenvaartschepen, maar ze komen overal.

Om de soms gevaarlijke scheepvaartroute langs Gibraltar en de Golf van Biskaje te ontlopen, heeft men eeuwen lang gespeeld met de gedachte om een kanaal door Zuid-Frankrijk te graven. Zelfs de Romeinen wilden deze verbinding al tot stand brengen. Onder de bezielende leiding van baron Pierre-Paul Riquet (1604-1680) is dat kanaal tot stand gekomen (1680). Het is met de hand gegraven, men begon in 1666. Het ontwerpen van het kanaal was niet eenvoudig. Eén van de grote problemen was het garanderen van een minimale waterstand. De hoogteverschillen in het kanaal worden soms beheerst door meerdere sluizen vlak na elkaar.

Het tracé van dit Canal du Midi (240 km) begint in het Bassin de Thau (bij Sète) en eindigt bij Toulouse. Het traject bevat een stuk of zestig complexen met meer dan honderd sluizen en kan mede daardoor de competitie met andere vormen van vervoer niet aan. Wel is dit kanaal een uitkomst voor de watertoeristen, zij hebben een uitstekende verbinding met de andere kant van Frankrijk.

Ten noorden van Castelnaudary loopt de Rigole du Canal du Midi. Dit is het gebied waar zich de kunstwerken bevinden, waarmee men in het Canal du Midi een gegarandeerde minimale waterstand verwezenlijkt. De riviertjes vanuit de Montagne Noire en het ten zuiden van Revel gelegen Bassin de Saint Ferréol zorgen voor voldoende watertoevoer om ook op het hoogste punt (194 m), Seuil de Naurouze, het water in het kanaal tussen de sluizen bevaarbaar te houden. Dat de ontwerper van het Canal du Midi, Pierre-Paul Riquet, er in de zeventiende eeuw in slaagde om met zijn kanaal de Middellandse Zee met de Atlantische Oceaan te verbinden, is alleen te danken aan deze watervoorziening
Het kanaal zelf is op veel plaatsen fraai gelegen en met enige kennis van het tot stand komen ervan is in dit gebied veel te zien.
Alleen bereikbaar in de richting Carcassonne, is langs de autoroute A61, bij Castelnaudary een aire, van waaruit men naar de Port de Lauragais kan gaan. Er zijn daar een informatie-centrum en een restaurant. Dat centrum is zeer interessant, omdat de expositie duidelijk laat zien hoe het kanaal tot stand gekomen is.

Met Pierre-Paul Riquet is het tragisch verlopen. Enkele maanden voor het kanaal in gebruik genomen kon worden is hij, totaal berooid, overleden. In de volgende eeuw zijn zijn erfgenamen echter rijk geworden van het kanaal. Het heeft veel geld opgebracht, voornamelijk vanwege het intensief vervoer van meel en wijn.

Langs het kanaal is goed te fietsen. Het parcours is vrijwel vlak en loopt op vele plaatsen dicht langs het kanaal. Wij fietsten daar eens vanuit Gardouch (parkeren vlak voor de brug, rechts); als startplaats een aanrader.

Jammer is dat vlak langs een groot deel van het kanaal de autoroute A61 loopt. Het verstilde effect van het langs het water en onder de bomen fietsen, wordt enigszins teniet gedaan door het geluid van autoverkeer.
Een Frans boekje, le Canal du Midi à vélo (ISBN2-7449-0293-4), geeft een beschrijving van de fietsroute, die langs het totale tracé voert.
Een boottocht van enkele dagen op het kanaal kan, vooral voor de watersportliefhebber, een leuke vakantie-onderbreking zijn. Lily Beije maakte die tocht, die elders op deze site beschreven is.




goto top

http://www.mooisteparkinfrankrijk.nl

Copyright © 2006 Cazalères