Op zondag 17 juli kwam de Tourkaravaan bijna door de achtertuin
van ons park. Startplaats van deze 15e etappe was Lezat-sur-Lèze.
Via o.a. Le Fossat, Carla-Bayle, Sabarat en le Mas d'Azil ging
deze Koninginnerit van 205,5 km naar Saint-Lary-Soulan. Hierbij
werden cols van de 1e categorie bedwongen, zoals de Col du Portet
d'Aspet en de Col de Peyresourde. Het heuveltje waarop Cala-Bayle
is gebouwd, is hierbij maar een klein hobbeltje in de weg.
Routeschema van de 15e etappe
Omdat we dit spectacle extraordinaire wel eens van dichtbij
wilden meemaken, zetten we de wekker (!) en verlieten we het park
om ongeveer 9 uur 's morgens. Via de bakker in het dorp reden we
richting Campagne. Daar moesten we kiezen, zouden we in Sabarat
gaan kijken of toch maar in Carla-Bayle? We besloten linksaf te
slaan naar Carla, mocht het daar te druk zijn, dan konden we
altijd nog naar Sabarat gaan. Bij de rotonde van Carla reden we
richting Le Fossat. Deze weg was bij de afslag naar Carla-Bayle
afgesloten en aan de linkerkant van de weg stonden al een aantal,
vooral Nederlandse, auto's geparkeerd. Dus keerden we de auto en
zochten een parkeerplaatsje. Zo'n honderd meter verderop was er
plaats genoeg in de bocht die de karavaan moest maken om aan het
klimmetje naar Carla-Bayle te beginnen. We zochten een plaatsje
in de berm, installeerden de kinderen op een plaid en zagen
diverse park-bewoners. Dit colletje van de
"buitencategorie" was even een Cazalèriaans colletje!
Volgens het schema dat verkrijgbaar was bij de receptie, zou de
reclamekaravaan rond half 11 voorbij komen, maar we zaten er nog
maar net, toen de eerste politiewagens en -motoren al langs
kwamen rijden. Behalve een gendarme, stond er op de vluchtheuvel
in de bocht ook een straatveger met een enorme bezem, die elke
keer als er een paar auto's voorbij gekomen waren de straat
ijverig aan begon te vegen. Er mocht eens een renner uitglijden
over een losliggend keitje!
Het duurde toen niet lang meer of de commerciële wagens kwamen
eraan. Er werden diverse soorten petjes en hoedjes, zoutjes,
snoep, sleutelhangers, waterflesjes en grote groene handen
"uitgedeeld". Dat wil zeggen, ze werden links en rechts
uit de diverse auto's naar het publiek gegooid en dan was het
grabbelen geblazen! Zelfs het hier inmiddels al lange tijd
uitgestorven biermerk Buckler kon worden gescoord. De gendarme
werd bijna gek van al die "Ollanders" die niet keurig
aan de kant van de weg bleven staan, maar telkens een paar
stapjes (teveel) naar voren zetten om de spullen aan te kunnen
pakken.
Vervolgens was het wachten op het peloton. Dit werd rond half 12
verwacht. Er kwamen nog een aantal wagens van televisie en radio
voorbij, met daarin onder andere Mart Smeets.
Op een gegeven moment werden de helicopters, die boven de renners
vlogen, in de verte zichtbaar. Maar liefst 5 stuks leken
haarspeldbochten in de lucht te vliegen. Je zag ze (en dus het
peloton) steeds dichterbij komen.
Het peloton bedwingt het colletje bij Carla-Bayle
Op het moment van aankomst in Carla-Bayle was er een klein
kopgroepje, maar bij het verlaten van Carla was het peloton weer
helemaal compleet.
Nadat de laatste ploegleiderswagens gepasseerd waren, was het
circus op dit punt voorbij en werd de weg van Carla-Bayle naar Le
Fossat weer opengesteld voor verkeer. Wat leuk om dit eens
"in het echt in Frankrijk" mee te kunnen maken. In 1996
kwam een etappe van de Tour de France door Nuenen, maar de sfeer
toen kun je niet vergelijken met het sfeertje van 17 juli 2005!
De echte liefhebbers kwamen dit jaar goed aan hun trekken, want
op zaterdag 16 juli was de etappefinish in Ax-3-Domaines. En op
woensdag 20 juli kwam de Tour aan de noordkant van de snelweg
Toulouse-Tarbes-Lourdes voorbij. Ook toen zijn er parkbewoners
gaan kijken.
|