In de historie van de Ariége zijn Henri IV en Gaston Fébus twee bekende
personen, waar nog steeds over gesproken wordt. Beiden waren zij comte (graaf) van Foix en
vicomte (burggraaf) van Béarn. De naam van de Cascon d'Artagnan zal bij de meeste mensen
bekender in de oren klinken. De bevolking, die aan de voet van de Pyreneeën woont heeft
in het algemeen een vriendelijker karakter dan in andere delen van Frankrijk. Onze drie
beroemde persoonlijkheden blijven daarbij niet achter.
Door de ligging van deze gebieden zijn de
zuidelijke vorstendommen in Frankrijk lange tijd zeer autonoom geweest en de heersende
vorsten genoten een grote mate van onafhankelijkheid. Hun territoria bleven dan ook lang
intact. Dit zuidelijk deel heeft bij godsdienst twisten (katharen en hugenoten) steeds een
eigen rol gespeeld.
Gaston Fébus
Gaston III (1331-1391), hij was
als graaf van Foix de laatste afstammeling in rechte lijn. Deze blond-harige graaf stelde
het op prijs om Fébus genoemd te worden, in navolging van Phoibos Apollon, de Griekse god
van de kunst en de zon.
Gaston III erfde in 1343 uitgestrekte
bezittingen, die door een conflict met de vrije Engelsen werden bedreigd. Twee
uitbarstingen van geweld verzekeren hem een sterke positie. Ten eerste in 1362 een
verpletterende overwinning te Launac op Armagnac, in de Pyreneeën een eeuwenoude
tegenstander met veel overwicht. Later in 1364 na een weigering van eerbetoon aan de
Engelsen, door zich voortaan soeverein vorst van Bearn te verklaren.
Vervolgens voert hij een laverende politiek
waarbij het hem lukt tijdens het algemene oorlogsgeweld [1337-1453 Honderdjarige Oorlog
(met EngeIand)] de neutraliteit te behouden. Vooral ten aanzien van twee koningen en
tegenover Armagnac gebruikt hij daarbij ongewone middelen.
Hij verwerft zich grote rijkdommen. Ten
eerste door het opleggen van schadevergoeding aan verliezende partijen. Ten tweede door
het eisen van regelmatige betaling voor een staakt het vuren, of voor zijn, soms gedwongen
bescherming. Verder door een nauwkeurig beheer van zijn bezittingen en door het instellen
een belasting per wooneenheid.
Zijn gezag neemt enorm toe door een goede
bestuurlijke organisatie, een goed leger en een buitengewoon doeltreffend systeem van
vestingen. Door het aanstellen van een garnizoen dat niet alleen maar algemeen beschikbaar
is maar tevens ter bescherming van de bevolking dient. En zelfs door de financiële
tegenvallers van zijn buren ten gevolge van hun feodale systeem neemt zijn gezag toe.
In zijn gebied wordt wegens vrede en
welvaart zijn absolute heerschappij aanvaard en komt men niet in opstand. Fébus maakt ook
handig gebruik van uiterlijk vertoon met vrijgevigheid en verheerlijking van Froissart en
de dichters van zijn tijd. Zeer belezen en kunstminnend als hij is, kan hij zelf de
schrijver en samensteller worden van le Livre de la Chasse en le Livre des Oraisons.
Alhoewel hij een bekwaam regent is, bewonderd door zijn tijdgenoten, toont Fébus
uitzonderlijke tekortkomingen in zijn familieverhoudingen, hetgeen zelfs uitmondt in de
tragedie van zijn leven. In een uitbarsting van woede doodt hij zijn enige wettige zoon,
als hij in gevaar wordt gebracht bij een samenzwering, die zonder twijfel vanuit Navarra
wordt bestuurd. Deze zoon was al jong van zijn moeder, Agnes van Navarra gescheiden en is
door Fébus ruw verstoten. Terwijl zijn bastaards altijd worden voorgetrokken. Zo erft
zijn neef Mathieu de Castelbon in 1391 zijn gehele bezit.
In de beschrijving van historische
personen, die Froissart in zijn Kronieken verklaart,is eraan voorbij gegaan dat Fébus een
bekwaam strateeg en politicus was die zich gedurende de Honderdjarige Oorlog grond wist
toe te eigenen en langzaam maar zeker een belangrijke Pyreneeën staat te stichten. Het
nostalgische gevoel van de bevolking in deze streek maakt het onmogelijk om Fébus als
ideale held van de Pyreneeën te zien. Men houdt hier van hem als romanticus, dichter en
auteur van het beroemde, in het Frans geschreven boek: "Livre de la Chasse" (een
boek over de jacht).
Als een vorst zo prettig voelde Fébus zich
terecht, levend en heersend tussen zijn prachtige hof van Orthez, zijn kasteel van Foix en
zijn bolwerken in de Pyreneeën.
De vader van Fébus, Caston II(hij regeerde
1315-1343), was weetgierig en een zeer beschaafd mens. Hij beoefende de dichtkunst in
traditionele vorm. Geen wonder dat zijn zoon Fébus zich eveneens aan de dichtkunst
wijdde. Behalve het prachtige boek over de jacht schreef hij veel meer. Hij schreef onder
andere een loflied Aquelas montanhas op zijn gebied (de Ariège). In zijn favoriete
residentie d'Orthez organiseerde hij feesten waarbij de kunst de boventoon voerde. Fébus
sprak niet alleen Occitaans, maar kon ook uitstekend overweg met de franse taal. Ook zijn
vrouw Agnes is geroemd om haar dichtkunst, het bekendst is Lay du Paradis d'Amours.
Hendrik IV
Henri III was koning van Navarra, graaf van Foix en
burggraaf van Béarn van 1572- 1607. Deze zelfde Henri was van 1589-1610 koning Henri IV
van Frankrijk.
Hendrik (Henri) werd 13 december 1553 in
Pau geboren. Zijn vader was hertog Antoine van Bourbon, zijn moeder was Jeanne d'Albret.
Zij was erfdochter van Navarra. Deze afkomst zou van Hendrik een belangrijk man maken.
Door zijn achtergrond, Hendrik was streng protestants opgevoed, werd hij letterlijk en
figuurlijk de voorvechter van de hugenoten.
Sinds 1560 werden de Franse
calvinisten hugenoten genoemd. Alhoewel hun leider Gaspard de Coligny naar een vreedzame
oplossing zocht, van twee geloven, die naast elkaar samen zouden kunnen leven, werden de
hugenoten steeds strijdbaarder, letterlijk. Alhoewel het er aanvankelijk zeer gunstig
uitzag brak toch in 1562 een godsdienst oorlog uit. De Bartholomeusnacht (24 augustus
1572) maakte de situatie daarna nog erger. Het edict van Nantes gaf de hugenoten weer wat
vrijheden zij kregen een aantal "pandsteden" toegewezen, die echter later weer
door Richelieu werden ingenomen.
Hendrik huwde in 1572 Margaretha van
Valois, de dochter van Hendrik II (koning van Frankrijk). Tijdens de Bartholomeusnacht
moest Hendrik om het vege lijf te redden zijn geloof afzweren. Hij bleef voor de rest van
zijn leven echter wel een groot voorvechter voor de vrijheden van de hugenoten. Door
allerlei ontwikkelingen kon hij pas in 1576 ontkomen aan een beperkte bewegingsvrijheid,
die het gevolg was van zijn situatie.
Omdat Hendrik na de dood van koning Henri
III (uit het huis Valois-Angoulême) het eerste in aanmerking zou komen voor de
troonopvolging van Frankrijk ontbrandde er een hevige strijd. De Paus deed hem zelfs in de
ban. Na een onderlinge oorlog vond hij onverwacht Hendrik III aan zijn zijde. Hendrik III
stierf in 1589 en onze Hendrik aanvaardde het Franse koningschap, maar de strijd was nog
niet ten einde. Toen hij op 22 juli 1593 de beroemde woorden sprak: "Paris vaut bien
une messe" (Parijs is een mis waard), brak hij daarmee het laatste verzet en 22 maart
1594 deed hij als Hendrik IV zijn intocht in de hoofdstad.
Nadat Hendrik uiteindelijk koning van
Frankrijk werd, voegde hij Navarra toe aan de Franse Kroon. Vele generaties daarna werden
zijn opvolgers nog Tot koning van Frankrijk en koning van Navarra gekroond.
In 1598 vaardigde Hendrik IV het Edict van
Nantes uit en waarborgde daarmee godsdienstvrijheid voor de hugenoten.
Verenigd Europa, het is niets nieuws. Samen
met zijn minister, Sully (1560-164i), had Hendrik IV al een opmerkelijk plan ontworpen
voor eenheid in Europa, om zo de vrede te kunnen waarborgen. Vooral het samengaan met
andere landen, waar men de protestanten tolereerde, was daarbij van belang.
Hendrik had een vrolijk, ongecompliceerd
karakter. De welvaart van zijn volk ging hem altijd zeer ter harte. Hetgeen ook blijkt uit
een tweede bekende uitlating die hem beroemd maakte in de Franse keuken. In zijn
geboorteland Béarn verzuchtte hij dat ieder gezin iedere zondag een kip in de pan zou
moeten kunnen doen. Sindsdien verschijnt regelmatig op menukaarten het gerecht "poule
au pot". Ook de sauce béarnaise heeft zeer zijdelings nog iets met Henri IV te
maken.
Hendrik scheidde in 1599 van Margaret';a om
in 1600 te kunnen trouwen met Maria de Médicis (dochter van Franscesco van Toscane). Niet
deze twee huwelijken, maar zijn verdere kleurrijke liefdesleven met talrijke verhoudingen,
heeft Hendrik IV legendarisch gemaakt.
Op 14 mei 1616 werd Hendrik, in Parijs door
Ravaillac vermoord.