De gele trein wordt in de
volksmond ook wel de gele kanariegenoemd. Het hoe en
waarom van deze laatste benaming is mij niet geheel duidelijk,
want afgezien van de gele kleur, zie ik geen enkele overeenkomst
tussen de vogel en de trein.
Via vrienden vernamen wij, dat de EO in het programma Rail Away
een reportage uit zou zenden die geheel gewijd was aan de gele
trein. Het traject van de trein ligt in de Catalaanse Pyreneeën
en loopt van Villefranche de Conflent (op 427 meter) naar
Latour-de-Carol (op 1281 meter). Het hoogste punt ligt op 1592
meter. Wij zagen begin april deze reportage en waren zo onder de
indruk van de getoonde beelden, dat we het besluit namen om een
reis met het treintje te maken. Bovendien leek het ons een goed
idee om als een soort testpiloten voor het park te
fungeren en onze bevindingen aan u door te geven. Na veel
speurwerk op de kaart, ontdekten we, dat Latour-de-Carol 10 km
voorbij de top van de Col de Puymorens lag, vanaf Daumazan een
afstand van 130 km (via de col) en 120 km (via de tunnel).
Donderdag, 1 mei j.l., zijn we naar Latour-de-Carol gereden. De
weg gaat via Foix grotendeels over de N20 richting Andorra. Vijf
km voor de top van de Col de la Casa, verlaten we de route naar
Andorra en gaan via de Col de Puymorens naar het voor ons
dichtstbijzijnde startpunt: Latour-de-Carol. Aangekomen op het
station, kost het ons veel moeite om de lokettist te vinden.
Geroep en getik op het raam wekken geen reactie van binnen op.
Zou hij een uiltje knappen op de dag van de arbeid, 1 mei? We
weten een schoonmaakster over te halen om naar binnen te lopen en
het lukt, want even later verschijnt een jongeman achter het
loket.. Het is 11.00 uur en een teleurstelling wacht ons. Het is
nog vroeg in het jaar, dus vertrekken er per dag slechts 2
treinen richting Villeffranche en omgekeerd. De eerste trein is
vanmorgen om 8.10 uur vertrokken en de tweede trein gaat pas om
15.40 uur. We besluiten om toch nog met de late trein te gaan. Na
een uitgebreide lunch in een Catalaanse auberge zijn we om 15.00
uur weer terug op het station. We kopen tickets voor zowel de
heen- als de terugreis. Helaas zijn Ida en ik boven de 60 jaar en
dus krijgen we een korting van 25%. Bij de tickets krijgen we een
mooie kleurenfolder waar de gehele route van de trein met alle
bezienswaardigheden per station en mogelijkheden voor wandelingen
is aangegeven. Het geheel gelardeerd met mooie kleurenfotos.
De trein staat al klaar en die ziet er voor een 93-jarige nog
perfect uit. Hij is dan ook in de negentiger jaren gerestaureerd
en gemoderniseerd en wordt goed onderhouden in de eigen
werkplaats. De trein gaat over smalspoor en ontvangt stroom via
sleepcontacten van een derde rail. Het is een uniek traject, dat
tussen 1903 en 1911 is aangelegd. De gehele baan telt 650
kunstwerken, waaronder 19 tunnels en prachtige stenen viaducten
om de kleine en grote valleien te kunnen passeren. In het dal van
de rivier La Têt was geen ruimte voor de trein, daarom zijn in
de steile hellingen richels gemaakt waar de rails op konden
worden aangebracht. Om te voorkomen, dat hellingen gaan schuiven
zijn muren van wel honderden meters langs of onder het spoor
gemetseld. De prestaties in die tijd (100 jaar geleden) zijn
ongelooflijk. Om een voorbeeld te noemen: het viaduct Sejourné
bestaat uit 2 etages, is 65 meter hoog en 235 meter lang. Alleen
al aan dat viaduct hebben 1500 mensen gedurende twee jaar
gewerkt. De stenen voor het viaduct werden uit de granieten
hellingen gehouwen en er werden eerst gigantische houten steigers
gebouwd voordat men kon beginnen met metselen. Het viaduct telt
16 pijlers. Een ander gigantisch kunstwerk voor die tijd is de
Pont Gisclard , een stalen hangbrug met 2 torens van
35 meter, waar dikke stalen kabels uitkomen, die een overspanning
van 156 meter lengte dragen. Het is of de trein in de lucht
zweeft op 80 meter boven de grond. De totale lengte van het
traject is 63 km. De gemiddelde snelheid van de trein is 31 km
per uur. Met de vele stations, waar de trein stopt, is de enkele
reistijd ongeveer 2,5 uur. Er valt uiteraard nog veel meer te
vertellen over le train jaune, maar dan wordt het
verhaal te lang, dus nog één punt: het treintraject is
oorspronkelijk aangelegd i.v.m. de mijnbouw in het gebied en ook
voor ontsluiting van de streek voor de bewoners. Daarvoor reed er
tweemaal daags een postkoets met 5 paarden. Deze had 7 uur nodig
voor een enkele reis.
Daar de mijnbouw geheel is verdwenen is het bedrijf de gele
trein nog uitsluitend voor de toeristen en nog voor een
enkele inwoner, die niet over een auto beschikt. Het is zwaar
verliesgevend, maar dermate uniek, dat het gehele project als
industrieel erfgoed door de UNESCO is erkend en dus subsidie
ontvangt.
Tenslotte, zoals beloofd, nog onze bevindingen:
De trein zweeft niet over de rails zoals een TGV,
maar schommelt en piept en maakt soms bochten, die met een
normale trein niet mogelijk zijn
In de zomermaanden (het gebied telt 2500 zonne-uren) zijn
er ook enkele open wagons, barquettes geheten. Het is aan te
bevelen om daar gebruik van te maken, daar je dan nog veel meer
ziet, ruikt en beleefd.
De tickets voor de trein zitten in een omslagmap, waarop
precies staat aangegeven waar de trein altijd stopt. Als je bij
een ander station wilt uitstappen, moet je dit vooraf even
opgeven aan de conducteur. Wil je later weer terug met de trein,
dan zwaai je naar de trein, die dan gewoon stopt om je weer mee
te nemen.
Het spectaculairste deel van het traject is het laatste
deel (van Bolquere/Eyne tot aan Villefranche de Conflent). Om
alleen dat deel te berijden, zou je met de auto over de RN116
naar Villefranche moeten rijden en daar opstappen.
Wij vertrokken vanuit Latour de Carol om 15.40 uur, kwamen
(door vertragingen) om 18.30 uur in Villefranche en moesten
direct weer terug zonder sanitaire stop. 5,5 uur in de trein is
iets te veel van het goede. Daarom het advies: houdt ruimte
tussen de heen- en terugreis, desnoods de ene dag heen,
overnachten in Villefranche en de volgende dag weer terug
In de folder staan per station de bezienswaardigheden en
de wandelingen. Spreekt iets je aan, dan stap je op dat station
uit, gaat wandelen of iets bekijken en neem later de trein weer
terug.
Voor de autorit naar Latour de Carol moet je aan tijd uit
trekken: 2 uur (indien je via de col wilt rijden) en 1,5 uur via
de tunnel. Voor ons was de treinreis een bijzondere belevenis en
wij zullen zeker nog die kant opgaan, al was het alleen maar voor
wandelingen en het bekijken van bezienswaardigheden in het voor
ons (en waarschijnlijk ook voor u) onbekende deel van de Pyreneeën.
|